Przejdź do treści

Agenci-Online.pl

Ile kosztuje ubezpieczenie naczepy samochodowej? Czy naczepa musi mieć OC?

    Polska jest potentatem transportu drogowego. Co 4 ładunek w Europie jest transportowany przez polskiego przewoźnika. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić transport drogowy bez ciągnika siodłowego i naczepy. Popularne „Tiry” są częstym widokiem na drogach. A jak jest z ubezpieczeniem takiego zestawu? Czy OC ciągnika wystarczy? Czy naczepa musi posiadać własne OC? Jakie kary grożą za jego brak? Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla naczepy samochodowej?

    Czym jest naczepa? Czym różni się od przyczepy?

    Naczepa to rodzaj pojazdu drogowego, przystosowanego do przewozu towarów, nie posiadający własnego napędu, a zatem rodzaj przyczepy. W odróżnieniu od przyczepy – naczepa nie posiada przedniej osi, a znaczna część ładunku oraz samej naczepy spoczywa na ciągniku samochodowym. Pierwszą naczepę samochodową wyprodukowano w 1914 w USA i posłużyła do transportu jachtu. Naczepa pozwoliła na łatwiejsze manewrowanie i transport cięższych ładunków niż zestaw z przyczepą.

    Przeczytaj poradnik jak zarejestrować i ubezpieczyć przyczepę samochodową! Sprawdź ile to kosztuje!

    Jakie wyróżniamy rodzaje naczep?

    Możemy spokojnie wyróżnić kilkanaście różnych rodzajów naczep samochodowych. Poniżej wypunktowana lista:

    • Najczęściej spotykanym na drogach rodzajem zabudowy naczepy jest firanka lub plandeka. To co je różni, to sposób otwierania zabudowy – plandekę zwija się do góry, firankę zaś zsuwa na bok. Te rodzaje zabudowy pozwalają na rozładunek z dowolnego miejsca naczepy. Zabudowę typu plandeka można rozładowywać zarówno z boku, z tyłu jak i od góry. Ładunek podczas transportu mocuje się do elementów konstrukcyjnych naczepy.
    • Naczepa furgonowa jest sztywną zabudową, która może być ładowana jedynie przez tylne drzwi. Służy do przewożenia wartościowych lub delikatnych towarów. Do załadunku i rozładunku wymaga rampy ładunkowej lub windy.
    • Chłodnia i izoterma – służą do przewozu ładunków wymagających odpowiedniej temperatury – przy czym naczepa typu chłodnia jest w stanie utrzymywać temperaturę nawet -30 stopni Celsjusza dzięki agregatom, a izoterma utrzymuje temperaturę pasywnie – na zasadzie termosu
    • Naczepa typu ruchoma podłoga pozwala na rozładunek bez pomocy człowieka, często wykorzystywana w transporcie odpadów
    • Naczepa autotransporter/laweta – przystosowana do przewozu samochodów
    • Naczepa burtowa odkryta – służy do przewożenia ładunków, które są odporne na działania czynników atmosferycznych
    • Naczepa platforma – wykorzystywana do przewozu ładunków specjalnych oraz ponad gabarytowych
    • Naczepa wywrotka – nie posiada dachu, co ułatwia ładowanie od góry, ma możliwość podnoszenia, co ułatwia szybkie usunięcie ładunku
    • Naczepa do przewozu zwierząt – specjalistyczna naczepa z niezależnym ogrzewaniem przystosowana do przewozu żywego inwentarza
    • Naczepa typu cysterna – wyróżniamy cysterny chemiczne, paliwowe, gazowe oraz silosy. Cysterny chemiczne przystosowane są do przewozu chemikaliów w postaci płynnej, paliwowe dedykowane są do paliw w postaci płynnej, gazowe do przewozu gazów, a silosy do przewozu materiałów sypkich – np. mąki lub zboża
    • Naczepa kłonicowa – przystosowana do przewozu drewna
    • Naczepa podkontenerowa – przystosowana do przewozu kontenerów morskich

    Jak zarejestrować naczepę? Ile kosztuje rejestracja?

    Naczepa musi posiadać tablice rejestracyjne, aby móc poruszać się po drogach publicznych. Jeśli nabywasz naczepę z drugiej ręki, nie ma z tym problemu – a Twoim obowiązkiem jest przerejestrowanie jej na nowego właściciela. Jeśli kupiłeś fabrycznie nową naczepę, zanim wyruszy ona na drogi publiczne musisz uzyskać dla niej nowe tablice rejestracyjne.

    Naczepę, podobnie jak inne pojazdy rejestrujemy w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowym zgodnym z miejscem naszego zamieszkania. W przypadku miast na prawach powiatu, wydział ten znajdziemy w urzędzie miasta.

    Naczepa będzie posiadać swój własny dowód rejestracyjny oraz osobne tablice – dlatego trzeba ponieść koszty wystawienia tych dokumentów. W najgorszym razie opłata za rejestrację będzie nas kosztować 124,50 zł – jeżeli zaś nie potrzebujemy upoważnienia ani nie zmieniamy tablic rejestracyjnych to odpowiednio taniej.

    Jakich dokumentów potrzeba do rejestracji naczepy?

    Do rejestracji będziemy potrzebować kilku dokumentów, bez których cała procedura będzie po prostu niemożliwa. Poniżej lista:

    • Wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,
    • Dowód własności naczepy, (faktura, umowa kupna-sprzedaży),
    • Potwierdzenie pozytywnego przejścia badania technicznego,
    • Pełnomocnictwo, jeśli dokonujemy rejestracji w imieniu właściciela naczepy,
    • Opłata rejestracyjna.

    Czy naczepa musi posiadać własne OC?

    Z powodu braku silnika i braku możliwości samodzielnego poruszania się wielu osobom trudno przyporządkować naczepę do grupy pojazdów. Także wielu kierowców nie widzi powodu posiadania osobnego OC na naczepę. Prawo nie pozostawia tu jednak żadnego pola manewru – naczepa jest pojazdem i wymaga własnych tablic rejestracyjnych oraz ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Naczepa powinna posiadać obowiązkowe, osobne od ciągnika OC komunikacyjne, ponieważ jest niezależnym pojazdem.

    Na pierwszy rzut oka i „chłopski rozum” wydaje się, że ponieważ naczepa nie może poruszać się samodzielnie, OC ciągnika samochodowego powinno wystarczyć. Rzeczywiście, jeżeli podczas jazdy, kiedy naczepa porusza się w zestawie z ciągnikiem nie ma znaczenia, którym elementem zestawu kierujący dokona szkody – odszkodowanie jest wypłacane z OC ciągnika. Czyli np. kiedy kierujący podczas pokonywania zakrętu lub cofania najedzie na inny pojazd jedynie końcówką naczepy, to szkoda będzie pokryta z OC ciągnika siodłowego.

    Również w sytuacji, gdyby naczepa z jakichś powodów „wypięła się z zestawu” – to do momentu jej zatrzymania wszystkie szkody pokrywane są z OC ciągnika, z którego się wypięła. Zapominamy jednak o tym, że odłączona od ciągnika naczepa może być źle zabezpieczona na postoju, przez co może się zsunąć, uszkadzając inne pojazdy, lub wyrządzając szkodę osobie. Wszystkie takie sytuacje, w których szkoda następuje podczas „samodzielnego” postoju naczepy są wypłacane z OC tej właśnie naczepy. Gdyby naczepa nie była ubezpieczona, wszystkie takie szkody musiałby pokrywać właściciel naczepy z własnej kieszeni.

    Ile kosztuje ubezpieczenie naczepy? Od czego zależy cena?

    Składka OC dla naczepy zależy między innymi od historii szkód właściciela, regionu zamieszkania/siedziby – różne kody pocztowe mogą różnić się między sobą składkami. Na wysokość składki może mieć wpływ również deklarowany przebieg – OC na naczepę wykorzystywaną tylko przy okazji np. zbiorów będzie niższe od naczepy pracującej cały rok w transporcie międzynarodowym. Najczęściej składki OC na naczepy, kształtują się w granicach 100-130 zł, w rzadkich przypadkach przekraczają 250 zł.

    Jakie kary grożą za brak ubezpieczenia OC naczepy?

    Polskie prawo wymaga, aby każdy pojazd poruszający się po drogach publicznych posiadał ubezpieczenie OC komunikacyjne. Brak ważnej polisy OC może ściągnąć na właściciela poważne konsekwencje finansowe. Kara za brak OC jest nakładana bezpośrednio przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Kierowcy samochodów ciężarowych są narażeni na częstsze kontrole w związku z wykonywanym zawodem, zatem wykrycie braku OC czy to ciągnika siodłowego czy naczepy jest wysoce prawdopodobne.

    Kary w UFG są ściśle powiązane z płacą minimalną w naszym kraju. W styczniu 2022 zanotowaliśmy wzrost płacy minimalnej do poziomu 3010 zł brutto, tym samym wzrosły znacząco kary nakładane przez UFG. Obecnie maksymalne kary nakładane przez UFG wynoszą:

    • Dla samochodów osobowych dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli 6020 zł
    • Dla samochodów ciężarowych i autobusów trzykrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli 9030 zł
    • Dla pozostałych pojazdów 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę

    To czy zostanie naliczona maksymalna kara zależy od okresu, przez jaki pojazd nie posiadał ważnego ubezpieczenia OC, i tak:

    • Do 3 dni 20% opłaty karnej, odpowiednio 1200 zł dla samochodów osobowych, 1800 dla ciężarówek i autobusów, oraz 200 zł dla pozostałych pojazdów,
    • Od 4 do 14 dni 50% opłaty karnej, odpowiednio 3010 dla samochodów osobowych, 4520 zł dla ciężarówek i autobusów, 500 zł dla pozostałych pojazdów,
    • Powyżej 14 dni 100% opłaty karnej, odpowiednio 6020 dla samochodów osobowych, 9030 dla ciężarówek i autobusów oraz 1000 zł dla pozostałych pojazdów,

    Ponieważ naczepa należy do kategorii pozostałych pojazdów, zatem najniższa kara za brak OC to 200 zł, najwyższa 1000 zł. Biorąc pod uwagę średnią wysokość składki na poziomie 100-130 zł kara za brak OC może być nawet dziesięciokrotnie wyższa niż składka za ubezpieczenie.

    Jak ubezpieczyć naczepę online?

    Kalkulator ubezpieczenia naczepy, pozwala znaleźć atrakcyjne i niedrogie ubezpieczenia przez internet. Obsługa kalkulatora jest niezwykle prosta, w krótkim czasie znajdziesz najbardziej korzystną ofertę dla siebie. Doradcy Agenci On-Line przeprowadzą cię przez proces zawierania umowy i przygotują kompletną dokumentację. Wykorzystując ranking strony, można naprawdę tanio wykupić online podstawowy pakiet ochrony dla swojego pojazdu. Sprawdź jak prosty w obsłudze jest nasz kalkulator, uzupełnij wymagane dane i korzystaj z najlepszych ofert.

    Przeczytaj: Jak wypowiedzieć polisę OC na pojazd?

    Dodatkowe ubezpieczenia naczepy, czy można i czy warto?

    Jeśli nasza naczepa przedstawia znaczną wartość lub jest przedmiotem leasingu warto rozważyć rozszerzenie obowiązkowego OC o nieobowiązkowe AC. Ubezpieczenie autocasco pozwala na naprawę uszkodzeń naszej naczepy, nawet w przypadkach, gdy to my jesteśmy sprawcami wypadku. Jeśli wrócimy do przykładu, w którym kierowca ciągnika siodłowego cofając uszkodził inny pojazd, przy okazji uszkadzając oświetlenie i burtę naszej naczepy, to ubezpieczenie OC pokryje naprawę uszkodzeń poszkodowanego pojazdu. Jeżeli natomiast, nie posiadamy AC, to naszą lawetę będziemy musieli naprawić na nasz koszt.

    Jeśli zostawiliśmy zaparkowaną naczepę, a podczas naszej nieobecności deszcze zmiękczyły grunt powodując jej osunięcie na inne pojazdy, to ubezpieczenie OC pokryje naprawę innych pojazdów, ale nie naszej naczepy. Jeśli posiadamy ubezpieczenie AC, to nasza naczepa zostanie naprawiona w obydwu powyższych przypadkach.

    Również nie poniesiemy kosztów naprawy wynikających ze zdarzeń losowych – deszczu, gradu, pożaru, upadku drzewa na naszą naczepę. Składka za ubezpieczenie AC jest zależna między innymi od wartości naczepy, szkodowości właściciela, regionu (kodu pocztowego). Zwykle kształtuje się w granicach 2% wartości pojazdu, czyli lawetę wartości 100 tyś złotych, ubezpieczymy w zakresie AC za ok. 2000 zł.